søndag 24. april 2011

Vår perle i Kilebygda

I Kilebygda i Skien, i enden av en lang grusvei, ligger det en liten skatt... Liane, et lite småbruk som er pappas barndomshjem.  Da pappa var liten hadde de både kuer og griser og dyrket på jordet som gikk ned til vannet.  Nå bruker familien det som feriebolig, og det består av hus, bryggerhus, en låve og en gammel bakerovn. For et års tid siden ble hovedhuset totalskadd i brann, Det ble revet, og det jobbes nå med å sette opp et nytt hus. Det var veldig trist. Jeg har jo mange minner der fra min barndom med mine besteforeldre. Men nå får vi jo nytt hus, og gården i Liane starter et nytt kapittel! Jeg gleder meg!! Jeg var der i dag for å inspisere.... Rør og grunnmur er på plass og det skal støpes nå etter påske.
Gamle bakerovnen som pappa mener er fra slutten av 1800-tallet. Den ble pusset opp for et par år siden. I sommer skal jeg bake brød i den!!! Gleder meg veldig!
Her brenner det 100 år gamle huset...

Huset er nå revet bort og det synes godt hvor det har stått. Det lille røde huset er bryggerhuset.

Nye huset! Så spennende!!! I bakgrunnen ligger Gislesjø, en liten innsjø med deilig badevann bare en liten sti unna. Og pappa vet veldig godt hvor alle fiskene er å finne når vi er ute med båten...

3 kommentarer:

  1. Hei, så hyggelig at du fant veien innom bloggen også..Takker for besøket i butikken, kjempekoselig. Det ser også så hærlig ut påplassen deres i kilebygda.Kjører jo forbi der når vi reiser på hytta i Fyresdal. Og selsagt må du prøve bakerovnen.Det blir nydelige brød..Ha en fortsatt fin kveld:)

    SvarSlett
  2. Får ikke lagt meg til som følger hos deg,det går bare galt!!

    SvarSlett
  3. Ja, jeg er litt spent! Tante har prøvd bakerovnen, og det var visst også veldig godt å lage pizza og steke den på ettervarmen der... Du fikk til å bli følger hos meg ser jeg! Koselig! Du er den første!

    SvarSlett