lørdag 14. mai 2011

RABARBRA OG JORDBÆR MARMELADE!





Hurra! Endelig er rabarbran min klar for å bli marmelade. Tenkte å dele denne oppskriften med dere, som jeg fant i et blad på venterommet hos legen for noen år siden. Etter det har jeg laget det hvert år, og det smaker supergodt!!! Veldig populært hjemme hos oss i hvertfall!

 HER ER OPPSKRIFTEN

2250 g rabarbra
750 g jordbær
sukker etter smak
1ss vaniljesukker
1,5 pose fruktpektin pulver
1 pose grovhakkede mandler

Kutt rabarbra og jodbær i passe biter...
ha det i en kjele og bland i sukker så det dekker alle bitene

skold mandler ved å ha de i kokende vann. Da blir det lett å få av skallet.
la bitene safte seg med sukkeret. Sukkeret smelter, det ser blankt ut og det vil ligge saft i bunn av kjelen.

Så er det bare å koke opp ved svak varme og la det småkoke til rabarbran er mør. Ha i mandler og vaniljesukker og fruktpektin og ha det over i glass eller små frysebokser. Jeg pleier å fryse det ned i små bokser, så har jeg marmelade hele året!

Virkelig vedt å lage hvis du har rabarbra stående i hagen!!

6 kommentarer:

  1. Så hyggelig med nye bloggere på siden, og takk for hyggelig kommentar. Har tittet litt på bloggen din, og tror nesten jeg må ut å plukke rabarbara ila helgen jeg nå ;) Klem fra nabobyen :)

    SvarSlett
  2. Heia du:)Og takk for koselig kommentar på bloggen min- og ble så glad da du hadde lagt deg som følger hos meg:) Jeg har lagt meg til hos deg også- gleder meg til å følge deg og "bli kjent" med deg.
    Marmeladen så nydelig god ut- nam nam.

    Ha en fortsatt fin lørdag-så sees vi sikkert:)

    Hjetelig hilsen Vera i Vilmers hus

    SvarSlett
  3. Dette hørtes veldig godt ut!
    Rabarbra er så godt. :) :)
    Spennennde med mandler og jordbær, dette må jeg prøve :)
    Ønsker deg en fin helg videre. :)

    SvarSlett
  4. Heisann :) Så koselig det var her inne - har lagt meg til som følger og gleder meg til å komme på besøk igjen :)
    Dette ser da utrolig godt ut! Tror jammen jeg må gi mammaen min denne oppskriften :P Hun fortalte i går at rabarbraen straks var klar hjemme hos dem :)
    God søndag! Klemklem

    SvarSlett
  5. Jeg bøyer meg i støvet. Får håpe mine rabarbraer har overlevd fjorårets store grave- og planeringssjau i hagen.

    SvarSlett
  6. Hmmm gjett om jeg skal teste ut denne :)

    SvarSlett